آجر قزاقی چیست

آجر قزاقی چیست

آجر قزاقی چیست ؟

آجرها در انواع متعددی از آجر سفال اصفهان گرفته تا آجر های قزاقی قدمت دیرینه‌ای دارند. در واقع آجرها، گل‌ های پخته شده‌ ای هستند که به صورت و اندازه‌ های گوناگون در بازار عرضه می‌گردند. آجرها به خاطر مقاومت بسیار بالا در برابر آتش و رطوبت، جز مصالح پرکاربرد به حساب می‌آیند. در این محتوا تلاش کرده‌ایم اطلاعات جامع و کاملی را در مورد آجر قزاقی و انواع آن در اختیار شما قرار دهیم. پس تا آخر مطلب ما را همراهی نمایید.

تاریخچه آجر قزاقی

به دلیل به کارگیری این آجر ها توسط قزاق‌ها، نام آنها به آجر قزاقی معروف گردید. بر اساس شواهد و گفته‌ های نسل پیش، در بناهایی همانند پلدختر، گنبد کاووس، طاق کسرا و مسجد جامع اصفهان و یزد از این آجر به کار برده شده است. همانطور که گفتیم هنوز هم این آجرها را به صورت دستی می‌سازند. این آجر های دست‌ساز از همان ابتدا هم از مقاومت بالایی برخوردار بودند. این امر موجب فروش عمده آجر های قزاقی می‌گردید.

اقسام متعدد آجر های قزاقی

این آجرها بر حسب ابعاد، ویژگی‌ های فنی و از جمله بر اساس مدت زمانی که برای پخت آنها طول می‌کشد، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

آجر های قزاقی سفید

اصولاً آجر های قزاقی در کوره‌ ها پخته می‌شوند، اما آجر های سفید در کوره‌ هایی که شبیه چاه‌ های استوانه شکل هستند، ساخته می‌شوند. از این آجر همانند آجر های سفالی در نمای ساختمان به کار برده می‌شود. آجر های قزاقی سفید، دارای بدنه‌ای صاف و نبشی‌ های سفید مایل به گلبهی می‌باشند، که جز مرغوب‌ ترین آجر های قزاقی به حساب می‌آیند.

آجر های قزاقی کف فرش

این آجرها به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار و وزن زیادی که به آنها وارد می‌گردد، گزینه بسیار مناسبی در استفاده از کفپوش‌ ها و محوطه‌ های ساختمانی هستند. آجر های قزاقی در انواع دیگر طرح‌دار، پلاک و دور ستون هم در فروشگاه‌ های آجر به فروش می‌رسد.

کاربرد آجر های قزاقی چیست ؟

استفاده از این آجر ها کاربرد های متعددی دارند. از آنجایی که این آجرها علاوه بر زیبایی و بافت زیبا، دارای استحکام بالایی هستند. پس از آنها در مکان‌ها و محیط‌ های مختلفی استفاده می‌شود، که این مکان‌ ها عبارتند از:

– استفاده در دکوراسیون

امروزه از آجر های قزاقی به همراه آجر های سفالی زیبا، برای نمای ساختمان به کار برده می‌شوند. به دلیل بافت و سبک مدرن این آجرها از آن‌ها در دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنند. زیرا تلفیق طراحی مدرن، سبک خاص و منحصر به فردی را ایجاد می‌نماید. به عنوان نمونه استفاده از آجرهای قزاقی در تزیین دیوار های شومینه‌ها طراحی زیبایی را ایجاد می‌کند. البته از آجرهای قزاقی برای بازسازی و ترمیم منازل استفاده می‌گردد.

– استفاده به عنوان سنگفرش

در صنعت ساخت و ساز علاوه بر استحکام، زیبایی هم بسیار مورد اهمیت می‌باشد. به دلیل زیبایی این آجرها از آنها در کف سازی ساختمان‌هایی با بافت‌های سنتی، نمای ساختمان، کفپوش‌ های باغ، رستوران‌ها و مکان‌ های سنتی استفاده می‌شوند. به دلیل رنگ طبیعی که دارند مورد کاربرد هستند.

ویژگی‌ها و مزایای برتر آجر های قزاقی از نظر نمایندگی‌ های فروش عمده‌ای آجر

– برخورداری از استقامت و استحکام بسیار بالای آجر قزاقی

– عدم نیاز به شستن این نوع آجر، به دلیل اینکه آلودگی‌ها کمتر در آن نفوذ پیدا می‌کنند.

– اینگونه آجر های قزاقی برخلاف آجر سه گل شیرازی، از سوراخ‌ هایی تشکیل نشده است و به صورت آجر های صاف و یکدست می‌باشند.

– به دلیل وجود تخلخل‌ های خاص در این آجرها، در برابر گرما و سرما مقاومت بالایی دارند که از ترکیدن آنها در سرمازدگی‌ های شدید جلوگیری می‌کند.

آجر قزاقی چیست

آجر قزاقی چیست ؟

– از مزیت و ویژگی‌ های بارز این نوع آجر می‌توان به شوره نزدن آن اشاره کرد. به دلیل استفاده از خاک رس در ساخت آنها کمتر دچار شوره زدگی می‌شوند.

– قیمت آجر های قزاقی نسبت به دیگر آجر ها بسیار مقرون به صرفه می‌باشد و قیمت آنها بر اساس سایز و رنگ آنها متفاوت است.

– یکی دیگر از ویژگی مهم و مزیت بارز در این نوع آجر رنگ آن است که به هیچ وجه تغییر رنگ نمی‌دهد و ثابت می‌ماند.

– جذب ملات هم از ویژگی‌ های مهم آن به حساب می‌آید. این وضعیت موجب می‌گردد، که آجر ها به راحتی سست نشده و سقوط نکنند.

– عایق صدا و حرارت بودن: این آجرها از ورود و خروج گرما و صدا به داخل خانه به شدت جلوگیری به عمل می‌آورند و به عنوان یک عایق عالی عمل می‌کنند. نکته‌ی دیگر که در ویژگی‌ های این آجر باید مد نظر قرار داد این است، که خانه‌ های استفاده شده از آجر های قزاقی از نظر ارزش قیمتی خیلی بالاتری از خانه‌ های معمولی هستند. زیرا این آجر ها به دلیل استحکام بالا بر قیمت خانه می‌افزایند.

سخن پایانی

هر آنچه در این نوشته بیان کردیم، معرفی آجر قزاقی و انواع آن بود. این آجر یکی از قدیمی‌ ترین نوع آجر از قدیم تا به حال بوده است. امیدواریم با مطالعه این مطلب با انواع آجر قزاقی آشنا شده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.