خصوصیات آجر نسوز

خصوصیات آجر نسوز

خصوصیات آجر نسوز

آجر نسوز نوعی مصالح سرامیکی است که دارای یک سری ویژگی های خاص است که به شما امکان می دهد به طور گسترده در تاسیسات صنعتی یا در اجاق گاز خانگی مانند شومینه استفاده کنید. صورت این آجرها صاف است. این ویژگی خاص، چسبندگی با ملات را کاهش می دهد و در برابر درجه حرارت بالا و سایش مقاومت می کند. به دلیل خواص حرارتی خوب، این ماده بسیار گران است. آجر نسوز در حال حاضر برای خطوط دیگ های بخار، دیگ های فولادی، کوره های دوار در کارخانه های سیمان استفاده می شود. به عنوان مثال در مواردی که باید با خاک نسوز چسبانده شود و سیمان نیز برای بهبود استحکام پیوند اضافه شود. در نتیجه مخلوطی ظاهر گل آلود خواهد داشت. این مخلوط باعث می شود پیوند به اندازه کافی قوی برای فرآیندها باشد و این از خصوصیات منحصر به فرد آجر نسوز است.

جابجایی این آجرها به سادگی استفاده از آجر های معمولی نیست، زیرا به دلیل خواص یکسان آنها با مواد دیگر غیر از مصالح مناسب واکنش انفجاری نشان می دهند. آجر نسوز مانند خاک نسوز، علاوه بر ایفای وظیفه نسوز، یک محفظه حرارتی عالی است، یعنی حرارتی را که در طول کاربرد های مختلف در معرض آن قرار می گیرد حفظ می کند. یکی از ویژگی های این نوع مواد این است که آنها با توجه به غلظت آلومینا در کیفیت های مختلف تولید می شوند و بر اساس این غلظت، آجر در برابر دمای بالاتر مقاومت می کند یا می تواند برای محیط های مختلف استفاده شود. غلظت ها بین 36 تا 99 درصد آلومینا متغیر است، اگرچه از سیلیس نیز می توان استفاده کرد.

عمدتا هنگامی که می خواهید کوره های مخصوص ذوب فولاد را بپوشانید، نوع آجر مورد استفاده دی اکسید سیلیکون است، در برخی موارد هنگامی که آجرها شروع به مایع شدن می کنند در دمای بالای 3000 درجه فارنهایت (1650 درجه سانتی گراد) کار می کنند. برای ایجاد این آجرها لازم است اجزای آنها در معرض فشار کم قرار گیرند و به نوبه خود در دمای بسیار بالا سوزانده شوند. استثنائات این فرایند آجرهایی هستند که به صورت شیمیایی چسبیده اند یا آنهایی که از قیر، رزین یا لاستیک برای چسباندن استفاده می کنند.

انواع آجر نسوز

آجرهای نسوز مورد استفاده بسته به محتوای خاک رس با سیلیکا یا آلومینا دو نوع هستند. همچنین به دلیل محتوای منیزیم و سایر اجزای آن. خواص این ترکیبات به آجر اجازه می دهد تا دمای بالا را تحمل کند. اگرچه رفتار هر یک از آنها بسیار مخصوص مواد است.

1- آجر نسوز با محتوای آلومینا بالا

ضریب انبساط حرارتی این نوع آجر بسیار کم است. به لطف این ویژگی، آجرها برای مقاومت در برابر درجه حرارت بالا آماده می شوند، بدون ارائه هر نوع تغییر شکل یا انبساطی که عملکرد آجر را پس از سرد شدن تغییر می دهد. از آنجا که خاک مورد نیاز برای ساخت آنها بسیار کم است و به دلیل محتوای بالای آلومینا، قیمت این آجرها در بازار بالا است.

خصوصیات آجر نسوز

خصوصیات آجر نسوز

همچنین این آجرها قادر به تحمل درجه حرارت بالا بدون هیچ گونه انبساط می باشد. این امر هنگام تهیه کباب یا شومینه توصیه می شود، زیرا معمولاً آنها را به هم چسبیده به یکدیگر قرار می دهیم و اگر انبساط زیادی داشته باشند، دودکش را می ترکاند. آنها از فرآیندهای گرمایش و سرمایش که در شومینه ها و کباب پزها اتفاق می افتد پشتیبانی می کنند و ویژگی ها و خواص آنها را حفظ می کنند. تحمل درجه حرارت تا 1400 درجه سانتی گراد

2- آجر نسوز با محتوای سیلیس بالا

مانند آجر های قبلی این آجرها طوری طراحی شده اند که در معرض دمای بالا قرار بگیرند، با این حال هنگامی که تحت فاز های جایگزین یا مداوم از گرما تا سرما قرار می گیرند، برای استفاده صنعتی تمایل به گسترش قابل توجهی دارند و این تغییرات مداوم دما و همچنین شکل، آجر را به گونه ای تحت تأثیر قرار می دهد که در نهایت متلاشی می شود. این نوع آجر در مناطقی که درجه حرارت در معرض آن به طور مداوم بالا است بسیار مفید است.

این نوع آجرها که حاوی مقدار بیشتری سیلیس هستند، اگرچه درجه حرارت بالا را تا 1700 درجه سانتیگراد به خوبی تحمل می کنند اما از گرمایش و سرمایش نیز پشتیبانی نمی کنند و پس از بسیاری از فرآیندهای انبساط و انقباض، آنها به زوال و فروپاشی می رسند. جدا از این که در این نوع آجر نسوز سیلیس، ظاهر ترک و تنش بسیار رایج است.

فروش آجر سفال اصفهان

از آنجا که آجر سفال یک مصالح ساختمانی است، راه آسان برای خرید این است که به یک فروشگاه مصالح ساختمانی بروید، در آنجا قیمت آجر سفال را بر اساس اندازه آن به ما اطلاع می دهند. همچنین در این فروشگاه ها، فروش عمده آجر سفال با کیفیت بالا و محتوای آلومینای بالا را به شما پیشنهاد می کنند. فروش آجر سفال اصفهان آماده ارائه خدمت به تمامی هموطنان در داخل ایران است و شما می توانید به صورت آنلاین به سفارش مصالح مورد نیاز خود بپردازید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.