ویژگی آجر های بتنی

ویژگی آجر های بتنی

ویژگی آجر های بتنی

محبوبیت آجر های بتنی در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و از استقبال خوبی در انواع ساختمان ها برخوردار است. این به دلیل دوام، هزینه نگهداری پایین و سرمایه گذاری کم در ساخت آن است (نیازی به پخت ندارد). فناوری کمی که به آن نیاز دارد، تولید عناصر پیش ساخته کوچک، از جمله آجر و کاشی را در بین دیگر موارد آسان می کند.

آجر های بتنی محیطی هستند که در آن می توان از سنگدانه های باقیمانده استفاده کرد که در کاربرد های دیگر قابل استفاده نیست. آن ها همچنین می توانند برای ساختن هر گونه عنصر بنایی مانند دیوار های بیرونی یا داخلی، طاق ها و غیره استفاده شوند. در این مقاله به خصوصیات آجر بتنی اشاره می کنیم، پس با ما همراه باشید.

1- ساخت: برای ساخت آجرهای بتنی از سیمان،‌ سنگدانه ریز، سنگدانه درشت و مقدار بسیار کمی آب استفاده می شود. سیمان پرتلند معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد، اگرچه بسته به محیطی که در معرض آن قرار می گیرد ممکن است از انواع دیگر سیمان استفاده شود. سنگدانه های مورد استفاده می توانند چگالی نرمال یا نوری داشته باشند. هنگامی که مواد مخلوط شدند (با نسبت 1: 12، سیمان: سنگدانه ها)، به قالب اضافه می شود، با فشار یا دستی فشرده می شود و از قالب خارج می شود (می توان از آنها مجدداً استفاده کرد). آجرهای بتنی بسیار خشک تر هستند و سنگدانه های بسیار کوچکتری نسبت به بتن های معمولی دارند.

آجرها باید اجازه پخت داشته باشند و برای این کار مقرون به صرفه ترین روش این است که آن ها را به مدت 15 روز در فضای باز بگذارید. در روز های اول لازم است آنها را دائماً خیس کنید (باید مراقب باشید که در روز های اول یخ نزند). راه دیگر این است که آجرها را در یک محفظه بخار قرار دهید تا 12 ساعت خوب شود و سپس حداقل 7 روز در خارج از آن پخت شود. تولید مناسب (تراکم خوب) می تواند مقدار سیمان را در تولید آجر کاهش داده و به محصول اقتصادی تری برسد.

ویژگی آجر های بتنی

2- شکل و اندازه: آجرها بر اساس سوراخ هایی که دارند سه نوع هستند: جامد (سوراخ ندارد)، سلولی و سوراخ دار. در هر یک از انواع می توان کلاس های متفاوتی را با توجه به کاربردی که ارائه می دهیم پیدا کرد.

3- خواص: خواص آن بستگی به نسبت مصالح به کار رفته در ساخت آجر، فرایند تولید، نحوه و زمان پخت و اندازه و شکل آجر دارد.

4- تراکم: چگالی بستگی به چگالی سنگدانه ها، اندازه و گرانولومتری، میزان تراکم و شکل آجر دارد. در آجر بتنی با سنگدانه معمولی تقریبا 2000 کیلوگرم بر متر مکعب خواهد بود.

5- تحمل: مقاومت فشاری آجر عمدتاً به نسبت مخلوط (عمدتا محتوای مواد سیمانی)، میزان تراکم و تا حدودی نوع سنگدانه و عمل آوری بستگی دارد. به طور معمول در آجرهای تولید شده با نسبت های مشابه، مقاومت با چگالی افزایش می یابد. در بیشتر موارد قدرت کمتر از 20 مگاپاسکال خواهد بود و به طور کلی بین 3.5 تا 10 مگاپاسکال متغیر است.

6- مدول الاستیسیته: می توان فرض کرد که با افزایش مقاومت، مدول افزایش می یابد. بستگی به نوع مصالح استفاده شده دارد.

7- تغییر ابعاد: انقباض خشک شدن مهم ترین اثری است که می تواند باعث تغییر ابعاد شود. این تنوع نمی تواند از 0.06٪ تجاوز کند.

8- دوام: این یک ماده مقاوم در شرایط عادی است. برای شرایط شدید (حملات شیمیایی) و انجماد، باید از آجرهایی با مقاومت بیشتر از 7 مگاپاسکال استفاده کرد. برای محیط های در معرض سولفات، می توان از سیمان های مقاوم در برابر سولفات استفاده کرد.

9- مقاوم در برابر آتش: به طور کلی آجرهای بتنی دارای مقاومت در برابر آتش هستند. درجه مقاومت بستگی به نوع سنگدانه های مورد استفاده، میزان سیمان، شکل و وزن آجر و همچنین رطوبت آن دارد. به طور کلی آجرهای بتنی با ضخامت 100 میلی متر در مورد دیوارهای سازه ای به مدت 2 ساعت در برابر آتش به اندازه کافی مقاومت می کنند و اگر دیواری غیر سازه ای باشد حدود 4 ساعت دوام می آورند.

کارخانه آجر سفال اصفهان

امروزه آجر سفال اصفهان از پر مصرف ترین متریال ساختمانی ست که به دلیل وزن سبک و مقاومت بالای آن، در دیوارچینی ها بسیار کارآمد است. این آجرهای سفال به دو صورت سوراخ دار افقی و عمودی وجود دارند که بسته به نیاز خود می توانید سفارش دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.