مشخصات برخی از مواد رس

مشخصات برخی از مواد رس و کاربردهای آنها

مشخصات برخی از مواد رس و کاربردهای آنها

خاک رس نقش برجسته ای در زندگی بشر دارد و ارزش آنها در بسیاری از شاخه های اقتصادی، کشاورزی، مهندسی عمران و مطالعات زیست محیطی شناخته شده است.

این بیشتر به دلیل خواص گسترده، مقاومت بالا در برابر شرایط جوی، خلوص ژئو شیمیایی و دسترسی آسان به ذخایر آن ها در نزدیکی سطح زمین و قیمت پایین است.

در کشورهای پیشرفته، کاربردهای صنعتی خاک رس کاربردهای زیادی مانند پوشش و رنگدانه پرکننده برای کاغذ، ماده پر کننده رنگ، لاستیک و پلاستیک، مواد افزودنی فرمولاسیون در مواد غذایی، حشره کش ها، مواد آرایشی، دارویی، کودها و اصلاح کننده های خاک دارد.

 

مشخصات برخی از مواد رس

مشخصات برخی از مواد رس و کاربردهای آنها

 

در سرامیک ها خاک های رس مواد طبیعی هستند که به طور گسترده ای در تمدن ماقبل تاریخ برای ساخت لوازم خانگی مورد استفاده قرار گرفته اند.

در حال حاضر، آنها هنوز در ساخت محصولات سرامیکی مانند آجر نما اصفهان، ظروف چینی، لوازم بهداشتی، کف و کاشی های بام و همچنین در کاربردهای مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان مبنای ساخت سنتی و مدرن سرامیک، انتخاب مواد اولیه نقشی اساسی در طراحی محصول نهایی دارد. محصول نهایی به شدت تحت تأثیر ترکیبات شیمیایی و توزیع اندازه ذرات قرار دارد. بنابراین، آگاهی از خصوصیات فوق الذکر مواد رسی طبیعی بسیار مورد توجه است. زیرا اطلاعات مفیدی را در انتخاب مناسب تر مواد خام مرتبط با کاربردهای صنعتی مثلا کاربرد در آجرنما فراهم می کند.

 

مشخصات برخی از مواد رس

مشخصات برخی از مواد رس و کاربردهای آنها

 

به طور کلی، رس ها علاوه بر مواد معدنی رس بزرگ و جزئی حاوی مواد معدنی غیر رسی مختلف به عنوان ناخالصی هستند. اندازه ذرات مواد خاک رس طبیعی بر رفتار آنها در طی فرایندهای خشک کردن و پخت فن آوری تأثیر می گذارد و بر بسیاری از خصوصیات محصولات خاک رس ساختمان تأثیر می گذارد.

آجرهای سفالی بیشتر در هند برای ساخت استفاده می شود. در حال حاضر، هند ظرفیت تولید بیش از 1000 کرور آجر از طریق 45000 کوره محلی در بخش غیر سازمان یافته را دارد.

قابل درک است که 65٪ آجرها بیشتر برای مسکن و تعادل آنها در ساختمان های تجاری، صنعتی و سازمانی استفاده می شود. دسته های اصلی رس ها در هند عبارتند از: آبرفتی، سیاه، قرمز و لاتریت.

در این میان، آبرفت گسترده ترین خاک رس هند است. مواد سفالی جمع آوری شده از نقاط مختلف هند به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است.

 

مشخصات برخی از مواد رس

مشخصات برخی از مواد رس و کاربردهای آنها

 

هند جنوبی دارای آب و هوای گرمسیری نیمه خشک است. بنابراین چندین نوع رسوب رس مانند رسوبی، آبرفتی و قرمز و باقیمانده در آن دیده می شود. این سازه های سطحی گسترده از جمله مواد خام پرکاربرد به ویژه برای کارهای راه سازی و مصالح ساختمانی هستند.

رس های آبرفتی در اثر تغییرات حرارتی حاصل در مرحله آتش سوزی آجرها و کاشی های ساختمان تأثیر زیادی دارند. در این منطقه، استفاده گسترده ای از رس ها توسط مردم محلی برای آجرها، کاشی ها و سفال های آتش گرفته و منقل نشده وجود دارد.

با این حال، چنین بهره برداری ناکارآمد است. زیرا با وجود این که برای همه مواد اولیه مفید است، هیچ ارزیابی و آزمایش اولیه انجام نشده است. از نظر صنعتی، ارزیابی امکان استفاده از رس های آبرفتی و قرمز در تولید آجر و کاشی بسیار مهم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.