همه چیز در مورد آجر کلینکر

همه چیز در مورد آجر کلینکر

تاریخچه آجر کلینکر

تاریخ می گوید که بلوک های کلینکر برای اولین بار در اواسط قرن هجدهم در هلند تولید می شوند.در آن زمان اروپا با رونق ساخت و ساز روبرو شد که منجر به کمبود مصالح ساختمانی شد ، در نتیجه مهندسان و فن آوران آن زمان مجبور شدند به دنبال گزینه های جدید برای تولید بلوک و آجر باشند.برای اولین بار این محصول برای آسفالت جاده ها مورد استفاده قرار گرفت.

با آغاز قرن نوزدهم و با جهش شدید رشد شهرهای بزرگ اروپا ، مشخص شد که معادن موجود نمی توانند از عهده سرعت ساخت و ساز برآیند و نمی توانند مواد لازم برای ساخت ساختمانهای جدید را بطور کامل در اختیار شهر قرار دهند.این امر منجر به نیاز به جستجوی ماده جدیدی شد که از لحاظ پارامترهای عملیاتی بسیار شبیه سنگ طبیعی باشد ، اما در عین حال بتواند به سرعت ، به راحتی و در هر حجم تولید شود.این دانشمندان را به فکر استفاده از کلینکر نه تنها برای جاده ها ، بلکه همچنین برای ساخت خانه ها انداخت.

در ادامه با کارخانه آجر سفال اصفهان همراه باشید تا در مورد مشخصات ، مزایا و کاربرد آجر کلینکر اطلاعات مفیدتری کسب کنید.

تاریخچه آجر کلینکر

بنابراین ، بیایید ببینیم آجر کلینکر چیست؟

آجر کلینکر یکی از قابل اطمینان ترین و بادوام ترین مواد است.این نوع آجر بهترین ماده برای نما است.این محصولات به دلیل جذابیت زیبایی ، بافت منحصر به فرد و پالت رنگی متنوع ، برای روکش کاری نما و تزئینات داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.ماده اولیه تولید کلینکر ، رس مخصوص با خواص فیزیکی و فنی منحصر به فرد است.در دمای بیش از 1000 درجه پخته می شود.در طی این درمان ، یک توده شیشه ای روی سطح تشکیل می شود که باعث می شود آجر از نظر ظاهری بسیار جذاب باشد.این آجر در برابر قارچ ها ، پوسیدگی ها ، کپک ها و سایر میکروارگانیسم ها مقاوم است.

مشخصات فنی آجر کلینکر

ابتدا باید بدانید که برای تولید چنین محصولاتی فقط نوع خاصی از خاک رس استفاده می شود.برای این منظور ، از مواد معدنی منشأ ماگمایی استفاده می شود.این مخلوط در کوره ها با دمای 1000 تا 1400 درجه تا مرحله یک فاز شیشه ای سوزانده می شود – این تفاوت بین بلوک کلینکر و نمونه معمول است ، که در 600-800 درجه سوزانده می شود.

در نتیجه این فن آوری ، خاک رس تقریباً کاملاً پخته شده است ، در نتیجه یک بلوک کلینکر نسبتاً قوی با خصوصیات تزئینی مورد نیاز تشکیل می شود.ویژگی های فن آوری باعث دوام بیشتر محصول می شود.اصلی ترین خصوصیات فیزیکی-فنی آجر کلینکر عبارتند از:

  • مقاومت مکانیکی – 25 مگاپاسکال ؛
  • تراکم مواد – از 1600 تا 2100 کیلوگرم در متر مربع متغیر است.
  • مقاومت در برابر سرما
  • هدایت حرارتی – حدود 1.17 وات بر ثانیه ؛
  • مقاومت فشاری – از 250 تا 350 کیلوگرم در سانتی متر مربع ؛
  • مدت زمان بهره برداری – تا 150 سال.

مطمئناً ، این پارامترها برای یک مصرف کننده متوسط ​​بسیار کم گفته می شوند ، اما برای افراد حرفه ای بسیار مهم هستند.

مشخصات فنی آجر کلینکر

مزایا

افزایش مقاومت در برابر یخبندان های طولانی مدت و کاهش جذب آب – همه اینها مزیت اصلی آجر کلینکر هستند.بگذارید با جزئیات بیشتر در مورد این مزایا و سایر مزایا صحبت کنیم.

استحکام – قدرت

برخلاف سرامیک های سنتی ، بلوک کلینکر با شاخص بسیار بیشتری از مقاومت خمشی و همچنین فشرده سازی و سایش متمایز می شود.محصولات برای چندین دهه ظاهر اصلی خود را حفظ می کنند.

مقاومت در برابر سرما

کلینکر می تواند یخ زدگی و یخ زدایی را تحمل کند ، مواد حتی در دمای بسیار پایین نیز فرو نمی ریزند.

مقاومت در برابر سایش

بلوک های کلینکر تحت تأثیر نمک ها ، مواد قلیایی و اسیدها ، خواص فیزیکی و فنی خود را از دست نمی دهند.تحت تابش اشعه ماورا بنفش نیز بدون تغییر باقی می مانند.

پالت رنگ

آجرهای کلینکر دارای طیف گسترده ای از رنگ ها هستند که می توانند حتی حساس ترین ترین صاحبان خانه را راضی کنند.

سازگاری با محیط زیست

محصولات کلینکر فقط از مواد طبیعی ساخته می شوند ، حتی سایه های منحصر به فرد با مخلوط کردن انواع مختلف خاک رس حاصل می شود.بنابراین ، محصولات نهایی تمام الزامات ایمنی محیط را برآورده می کنند ، مواد سمی منتشر نمی کنند و دارای تابش نیستند.

کاربرد

آجرهای کلینکر معمولاً برای روکش نمای ساختمانها و سازه های با اهداف مختلف ، از مجتمع های بزرگ خرده فروشی و اداری گرفته تا خانه های خصوصی کوچک استفاده می شوند.

اغلب توصیه می شود که بلوک های کلینکر برای ساخت دیوارها استفاده شود.

استفاده های دیگر

از آجر کلینکر علاوه بر نما ساختمان و سازه های دیواری ، می توان برای اجرای طیف گسترده ای از ایده های معماری و طراحی استفاده کرد.از کلینکر برای ساخت کباب پز باغ و همچنین اجاق گاز ، ستون و نرده ها استفاده می شود.

این مواد مخصوصاً در چیدمان پیاده روها ، مسیرها و حاشیه ها محبوب هستند.به دلیل رنگ بندی غنی ، کاملاً متناسب با طرح منظره است و لهجه هایی کاملاً شیک در چیدمان مناطق اطراف ، پارک های شهر و میادین ایجاد می کند.

این مقاله توسط مجموعه تولیدی آجر بست ، تولید کننده آجر نما اصفهان ارائه شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.